STATUT STOWARZYSZENIA URBANIŚCI POLSCY
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Stowarzyszenie URBANIŚCI POLSCY, zwane w dalszych postanowieniach niniejszego statutu Stowarzyszeniem, zrzesza osoby wykonujące zawód urbanisty.
- Wykonywanie zawodu urbanisty polega na projektowaniu zagospodarowania przestrzeni w skali regionalnej i lokalnej, zgodnie z wymaganiami ładu przestrzennego, ochrony wartości architektonicznych i krajobrazowych, z wymaganiami ochrony środowiska, racjonalności struktur osadniczych i sieci infrastruktury oraz na edukacji w tym zakresie.
§2
- Terenem działań statutowych Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska.
- Dla realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność statutową poza granicami kraju.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Kraków.
§3
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (j.t. Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
§4
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci, znaku graficznego oraz odznaki. Wzór pieczęci, znaku graficznego oraz dznaki członka ustala Zarząd Stowarzyszenia.
§5
Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym charakterze działania.
Rozdział 2
CELE I FORMY DZIAŁANIA
§6
- Cele Stowarzyszenia:
- dążenie do ochrony ładu przestrzennego i wysokiej jakości środowiska życia ludzi, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju oraz podnoszenie rangi planowania przestrzennego;
- dążenie do poprawy warunków pracy wykonywanej przez jego członków oraz ochrona zawodu urbanisty jako zawodu zaufania publicznego;
- integracja środowiska zawodowego urbanistów polskich;
- reprezentowanie stanowiska środowiska urbanistów wobec innych organizacji, w tym organów administracji publicznej.
- Cele Stowarzyszenia są realizowane między innymi poprzez działania:
- ustalanie zasad etyki zawodowej urbanisty i nadzór nad jej przestrzeganiem;
- nadawanie certyfikatów urbanistom wykonującym samodzielne zadania z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzeni;
- reprezentowanie i ochrona interesów zawodowych członków Stowarzyszenia;
- promowanie i rekomendowanie członków Stowarzyszenia jako osób o wysokich kwalifikacjach zawodowych, gwarantujących rzetelne wykonie zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzeni;
- rekomendowanie członków stowarzyszenia do prac w gminnych komisjach urbanistyczno – architektonicznych;
- pomoc prawną i merytoryczną członkom Stowarzyszenia;
- inicjowanie i opiniowanie działań legislacyjnych;
- współpracę z organami administracji publicznej, rządowej i samorządowej;
- określanie pożądanych standardów zawodowych i wymagań programowych odnoszących się do kształcenia urbanistów;
- współpracę z izbami zawodowymi, stowarzyszeniami i innymi organizacjami związanymi tematycznie z przedmiotem działalności Stowarzyszenia, ośrodkami akademickimi, badawczymi i naukowymi w kraju i za granicą;
- doradztwo i edukację w zakresie planowania przestrzennego, w tym w szczególności wspomaganie samorządów terytorialnych w tworzeniu podstaw prawnych i dokumentów związanych z problematyką zagospodarowania przestrzennego;
- wymianę doświadczeń;
- organizację szkoleń, konferencji, wystaw, warsztatów oraz wyjazdów szkoleniowo-studialnych;
- wydawnictwa (przy przestrzeganiu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo Prasowe);
- edukację społeczeństwa, w szczególności dzieci i młodzieży, w zakresie kształtowania przestrzeni;
- włączanie studentów w realizację celów stowarzyszenia.
§7
- Działania Stowarzyszenia, o których mowa w §6. mogą być prowadzone samodzielnie lub wspólnie z innymi organizacjami.
- Dochód z działalności jest przeznaczony na realizację celów statutowych.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność wspólnie z innymi organizacjami na podstawie stosownych umów.
Rozdział 3
CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA
§8
- Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych;
- wspierających;
- Członkiem Stowarzyszenia zostaje osoba fizyczna lub prawna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która złoży deklarację członkowską i zostanie przyjęta do grona członków uchwałą, o której mowa w 26 pkt 9 i pragnie urzeczywistnić cele Stowarzyszenia.
- Członkiem może być obywatel Polski.
§9
- Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne wykonujące zawód urbanisty, które uzyskały rekomendacje dwóch członków zwyczajnych.
- Osoby fizyczne, które utworzyły Stowarzyszenie stają się członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia. W stosunku do tych osób, nie stosuje się wymogu złożenia deklaracji i podjęcia uchwały, o której mowa w 26 pkt 9. W stosunku do osób, które były członkami samorządu zawodowego urbanistów do dnia jego likwidacji, nie wymagane są rekomendacje, o których mowa w ust.1.
§10
Członkami wspierającymi Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
§11
Członkami honorowymi Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne zasłużone dla planowania przestrzennego oraz dla działalności Stowarzyszenia, w tym także niebędące członkami zwyczajnymi i członkami wspierającymi Stowarzyszenia.
§12
- Prawem członków zwyczajnych Stowarzyszenia jest:
- bierne i czynne prawo wyborcze do organów Stowarzyszenia;
- korzystanie z pomocy Stowarzyszenia;
- ubieganie się o przyznanie tytułu rzeczoznawcy Stowarzyszenia;
- ubieganie się o rekomendacje do pracy w organach opiniodawczych.
- Prawem członków honorowych i członków wspierających Stowarzyszenia jest :
- udział z głosem doradczym w statutowych działaniach władz Stowarzyszenia;
- pozyskanie wsparcia Stowarzyszenia w działaniach promujących jego cele;
- ubieganie się o udzielenie pomocy Stowarzyszenia.
§13
- Obowiązkiem członków zwyczajnych Stowarzyszenia jest:
- działanie na rzecz realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i aktywny udział w jego pracach;
- przestrzeganie postanowień statutu Stowarzyszenia oraz podporządkowanie się uchwałom władz Stowarzyszenia;
- przestrzeganie zasad etycznych obowiązujących członków Stowarzyszenia;
- regularne opłacanie składek członkowskich.
- Obowiązkiem członków honorowych i członków wspierających Stowarzyszenia jest:
- wywiązywanie się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia;
- przestrzeganie postanowień statutu Stowarzyszenia oraz podporządkowanie się uchwałom władz Stowarzyszenia;
- działanie na rzecz realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
- przestrzeganie zasad etycznych obowiązujących członków Stowarzyszenia.
§14
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w razie:
- złożenia pisemnej rezygnacji z członkostwa;
- wykluczenia uchwałą Zarządu Stowarzyszenia w związku z zaległościami w opłacaniu składek członkowskich przez okres dłuższy niż 10 miesięcy;
- pozbawienia członka Stowarzyszenia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądów powszechnych;
- śmierci członka.
- utraty osobowości prawnej przez osobę prawną.
- Osobie skreślonej z powodu wymienionego w ust. 1 pkt 2 przysługuje prawo odwołania się do Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia w terminie do 14 dni od daty otrzymania uchwały Zarządu Stowarzyszenia
Rozdział 4
STRUKTURY ORGANIZACYJNE STOWARZYSZENIA
§15
Władzami Stowarzyszenia są organy:
- Walne Zebranie Członków;
- Zarząd Stowarzyszenia;
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia.
§16
Kadencja władz, o których mowa w § 15 pkt 2 i 3 Stowarzyszenia trwa trzy lata, a wybór do nich odbywa się w głosowaniu w trakcie Walnego Zebrania Członków zwykłą większością głosów.
§17
- Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w głosowaniu jawnym.
- Wybory do władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym.
§18
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni.
- Członkowie honorowi i członkowie wspierający mogą uczestniczyć w Walnym Zebraniu Członków z głosem doradczym.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§19
- Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia co najmniej raz na 3 lata.
- O zwołaniu zebrania Zarząd Stowarzyszenia informuje w drodze zawiadomienia na co najmniej 21 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków pocztą elektroniczną lub listem poleconym, a w przypadku zwołania Walnego Zebrania Członków przeprowadzanego przy wykorzystaniu komunikacji elektronicznej – na 7 dni przed terminem rozpoczęcia tego zebrania.
- W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 2 podaje się obowiązkowo informację o miejscu oraz dwóch terminach zwołania zebrania.
- Walne Zebranie w drugim terminie odbywa się w przypadku braku obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie.
§20
Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków przez Zarząd Stowarzyszenia następuje:
- na mocy uchwały Zarządu Stowarzyszenia, w której określa się miejsce oraz termin Walnego Zebrania Członków;
- na mocy uchwały Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia, zawierającej wniosek o zwołanie Walnego Zebrania Członków, przekazanej do wiadomości Zarządowi Stowarzyszenia;
- w wypadku przedłożenia Zarządowi Stowarzyszenia wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków podpisanego przez 1/3 liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
§21
- Uchwały Walnego Zebrania Członków w drugim terminie zapadają zwykłą większością głosów, za wyjątkiem uchwał o zmianie Statutu i rozwiązaniu Stowarzyszenia, które wymagają większości 2/3 głosów.
- Walne Zebranie Członków zwyczajne i nadzwyczajne może obradować i podejmować uchwały w głosowaniach wykorzystując komunikację elektroniczną.
§22
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie kierunków rozwoju działalności Stowarzyszenia;
- uchwalanie zmian statutu Stowarzyszenia;
- wybór i odwoływanie prezesa i członków Zarządu Stowarzyszenia oraz członków Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia;
- udzielanie Zarządowi Stowarzyszenia absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia;
- uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia;
- uchwalanie budżetu;
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia, Zarząd Stowarzyszenia i Komisję Rewizyjną Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady;
- podejmowanie w drodze uchwały zasad etyki zawodowej urbanisty;
- podjęcie uchwały w sprawie zasad przyjmowania nowych członków.
§23
- Zarząd Stowarzyszenia jest powołany do kierowania działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków i do reprezentowania Stowarzyszenia.
- Do ogólnego reprezentowania oraz do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych stowarzyszenia, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw wymagany jest podpis prezesa Zarządu Stowarzyszenia lub wyznaczonego przez niego pełnomocnika.
§24
- Zarząd Stowarzyszenia działa zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Walne Zebranie Członków.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z pięciu członków.
- W skład Zarządu Stowarzyszenia wchodzą: prezes, wiceprezes, skarbnik, sekretarz i członek zarządu.
§25
- Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia odbywają się w miarę potrzeb.
- W posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia mogą uczestniczyć członkowie Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia i zaproszeni goście z głosem doradczym.
- Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia i głosowania nad uchwałami mogą się odbywać z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej.
§26
Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
- realizowanie celów działania Stowarzyszenia;
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków;
- sporządzanie planów pracy i budżetu;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia;
- reprezentowanie Stowarzyszenia;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków;
- organizacja i prowadzenie działalności gospodarczej;
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania i skreślania członków Stowarzyszenia;
- sporządzenie i przedstawianie sprawozdań ze swojej działalności członkom Walnego Zebrania Członków.
§27
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Zarządu Stowarzyszenia. Kontrola przeprowadzana jest nie rzadziej niż raz w roku.
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia pełni rolę organu odwoławczego od uchwał, o których mowa w § 26 pkt 9.
- W skład Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia wchodzi trzech członków, w tym przewodniczący.
§28
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia należy:
- kontrola działalności Stowarzyszenia;
- przedstawianie wniosków z kontroli członkom Walnego Zebrania Członków;
- prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Członków oraz posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia;
- składanie wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia;
- rozpoznawanie odwołań od uchwał Zarządu Stowarzyszenia, o których mowa w § 26 pkt 9.
§29
Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia działa zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Walne Zebranie Członków.
§30
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka organu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu osobowego organu następuje poprzez włączenie do składu organu kolejnej osoby kandydującej do tego organu, która uzyskała największą liczbę głosów na Walnym Zebraniu Członków. Uzupełnienie w tym trybie nie może przekraczać 2/5 składu Zarządu Stowarzyszenia i 1/3 składu Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia.
- W przypadku wyczerpania możliwości uzupełnienia składu w trybie określonym w ust.1. zwołuje się Walne Zebranie Członków nadzwyczajne.
Rozdział 5
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§31
Majątek Stowarzyszenia powstaje:
- ze składek członkowskich;
- z darowizn, spadków, zapisów;
- dochodów z własnej działalności statutowej;
- dochodów z działalności gospodarczej;
- dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkowaniem Stowarzyszenia;
- dotacji i ofiarności publicznej (przy przestrzeganiu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych).
§32
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w celu pozyskania środków służących finansowaniu przyjętych celów działania, w tym:
- działalność organizacji profesjonalnych – 94.12.Z;
- działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana – 94.99.Z;
- działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów – 82.30.Z;
- działalność organizatorów turystyki – 79.12.Z;
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych – 72.19.Z;
- badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych – 72.20.Z;
- wydawanie książek – 58.11.Z;
- wydawanie czasopism i pozostałych periodyków – 58.14.Z;
- działalność w zakresie architektury – 71.11.Z.
- Działalność gospodarcza może być prowadzona bezpośrednio przez zarząd Stowarzyszenia lub zlecana innym podmiotom gospodarczym.
- Całość dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej, o której mowa w ust.1, Stowarzyszenie przeznacza na realizację celów statutowych, dochody te nie mogą być przeznaczone do podziału między członków Stowarzyszenia.
Rozdział 6
ZMIANA STATUTU
§33
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków ilością co najmniej dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania z zastrzeżeniem § 21 ust. 1.
§34
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia i wyznacza likwidatora.
§35
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach i inne przepisy prawa powszechnego.